Vitamine D: de kracht van de zon

Vitamine D en zonnebrand: hoe zit dat?

U kent het vast wel: zonnebrand gebruiken om de huid te beschermen.
Een goede keus, maar hoe zit het dan met de aanmaak van de onmisbare vitamine D? Want vitamine D is een onmisbare vitamine, verantwoordelijk voor veel biologische functies in ons lichaam. En wat is de rol van vitamine D bij corona? Zie ook hier voor een recentere BLOG-post)


Onmisbaar

Vitamine D is een onmisbare vitamine. Het is bij tal van processen betrokken, zoals de aanmaak van botweefsel (opname calcium en fosfor), regulatie van de bloeddruk (RAAS-systeem), effectiviteit van het immuunsysteem, stabiliteit van (epitheel)weefsel in bijvoorbeeld aderen en longweefsel. Maar het ondersteunt ook de glucose-stofwisseling.

Het werd daarom ook als effectief beschouwd bij behandeling van Corona zo blijkt uit een Spaans onderzoek. Gesteld wordt dat ruim 60% van de nederlanders in de donkere maanden een tekort heeft aan D3. dat ook de komende donkere periode een aanvulling met D3 uw immuunsysteem kan helpen bestand te zijn tegen de seizoensinvloeden. Lees hierover meer in mijn BLOG-post over baanbrekend Spaans onderzoek naar de werking van vitamine D.


Onderzoek

Een recent onderzoek uit 2019 (1) wijst uit dat er geen relatie lijkt te zijn tussen het gebruik van een sun-blocker en de aanmaak van vitamine D. Een ander onderzoek uit 2017 (2) laat echter zien dat er bij gebruik van een sun-blocker wel een lagere aanmaak van vitamine D is in de huid maar dit geen effect zou hebben op de waardes in het bloed. Echter trekken deze onderzoekers in twijfel of dit effect bij langdurig gebruik van sun-blockers het zelfde beeld zal geven. Nader onderzoek zou dit moeten uitwijzen……


15 minuten in de zon is genoeg

Op verschillende sites is te lezen dat het voldoende is om ongeveer 15 minuten per dag zonder sun-blocker in de zon te verblijven om genoeg vitamine D op te bouwen. Langer dan dat zou niet bijdragen tot een verhoogde aanmaak van vitamine D. Wilt u langer in de zon verblijven dan is het advies u met een sun-blocker te gaan beschermen.  


Bloedwaarden: 80 is prachtig!!

Verder blijkt uit een onderzoek van 2005 (3) al dat ruim 60% van de west-europeanen te maken heeft met lage vitamine D-spiegels. In dit zelfde onderzoek wordt ook uitvoerig ingegaan op de onderbouwing van gewenste bloedwaarden voor vitamine D.

Opmerkelijk is dat deze onderzoekers met gewenste waarden tussen 100 en 125 nnmol/liter op hele andere waarden uitkomen dan de door de NHG gestelde grenswaarde van 60 nnmol/liter (4) of zelfs drempelwaarden van 30 nnmol/l (<70 jaar) en 50 nnmol/l (>70 jaar (5)

Binnen de Orthomoleculaire kringen wordt een waarde van 80 als wenselijk beschouwd, liefs iets daarboven. Let er bij het meten van D3 in uw bloed op, net als bij het meten van alle waarden in uw bloed, dat u vroegtijdig stopt met de suppletie. Anders is de kans groot dat uw waarde een vertekend beeld geeft van de werkelijk.


Advies

Geniet van de zon en pak zo vaak u kunt korte momenten zon voor een optimale aanmaak van vitamine D. Bescherm uw huid voldoende bij langdurig verblijf in de zon.

Voor mensen die van zichzelf weten dat de winter soms net te lang duurt, en die niet kunnen wachten op het voorjaar, loont het om aan het eind van de zomer, begin van de herfst, vitamine D-spiegel te laten controleren. Suppletie van vitamine D kan uw gezondheid gedurende de winter een boost geven.

Meten is weten en voorkomen is beter dan genezen!


Vitamine D en Covid

Recent onderzoek laat zien dat D3 ook een werkzame stof is om te herstellen van darmproblemen als gevolg van een COVID-infectie. Steeds meer wordt duidelijk dat COVID niet alleen de longen aantast maar ook de darmslijmvliezen. Hierdoor wordt de barrière-functie van het slijmvlies aangetast: de slijmvliezen vormen de kern van onze immuniteit.

Tot slot een video waarin duidelijk en begrijpbaar de rol van D wordt uitgelegd in relatie met Covid.


Andere veel gelezen BLOG-posts:


Nieuwsbrieven

Regelmatig publiceer ik ook nieuwsbrieven. 
Je kunt je daarvoor aanmelden met het formulier hieronder.


Verantwoording:

1: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30726465
2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28718005
3: Publicatie onderzoek.
4: Document NHG
5: Website NHG


2 gedachten over “Vitamine D onmisbare vitamine”

  1. Hey Gerrit!

    Ik ben momenteel ook op zoek naar een vitamine D supplement, en ik vind je artikel heel diepgaand, maar ik kan even door de bomen het bos niet meer zin. Als ik al corona heb gehad, is het dan nog aan te raden om een vitamine D supplement te slikken? En welk supplement zou ik het best nemen? Ik heb al wat aanbieders vergeleken, en ben momenteel het meest overtuigd van deze van Flinndal (https://www.flinndal.nl/vitaminen/vitamine-d-tablet), maar wat denk jij van deze?

    Groetjes,
    Renilde

    1. Hoi Renilde, bedankt voor jouw reactie.

      Bedankt voor jouw positieve reactie via het BLOG.

      Vitamine is een vet-oplosbare vitamine die je het best inneemt in een vloeibare vorm.
      Een product als D-mulsion Forte van Biotics is een goede keus.

      D3 is een vitamine die voor veel nederlanders aan de lage kant is wanneer er in het bloed gecontroleerd wordt.
      Waardes zouden ruim boven de 80 moeten liggen, ook waneer er geen sprake is van Covid.

      Neem gerust een contact op wanneer je nog vragen hebt.

      Groet Gerrit

      Wanneer er een tekort is vastgesteld aan de hand van een bloednalayse weet dan aanvullen tussen 6-9 maanden duurt en je in die tijd rond de 2000-3000 IU gemiddeld moet suppleren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share